Den högtidliga invigningen inleddes i storsalen med en officiell ceremoni. Förbundspresident Joachim Gauck, Hamburgs förste borgmästare Olaf Scholz, Jacques Herzog från arkitektbyrån Herzog & de Meuron och generalintendent Christoph Lieben-Seutter höll tal. Bland gästerna var den tyska förbundskanslern Angela Merkel och en rad kända gäster från politik och kultur.

En av höjdpunkterna var premiären av det nykomponerade stycket som den tyska samtidskompositören Wolfgang Rihm skrivit speciellt för denna anledning: «Reminisens. Triptykon och ord till minne av Hans Henny Jahnn för tenor och stor orkester». Därefter spelade orkestern en riklig variation av kompositioner från flera århundraden som gav ett första överväldigande intryck av den fenomenala akustiken i storsalen, som den japanska stjärn-akustikern Yasuhisa Toyota är ansvarig för. Konsertkvällen nådde sin höjdpunkt med sista satsen av Beethovens 9:e symfoni, och stämningen i det nya konserthuset under invigningen blev speglad av slutkören «Freude schöner Götterfunken» på ett oöverträffligt sätt.

Om du planerar att besöka konserthallen i Hamburg kan du läsa på om Tyskland hos omtyskland.se. De skriver om nyheter inom resor och vad man kan titta på och besöka. Du hittar dem här. I storsalen spelade orkestern NDR Elbphilharmonie under sin chefsdirigent Thomas Hengelbrock med kören från Bayerischen Rundfunk och kända gästsolister som Philippe Jaroussky (kontratenor), Camilla Tilling (sopran), Wiebke Lehmkuhl (mezzosopran), Pavol Breslik (tenor) och Bryn Terfel (basbaryton).

Under konserten blev fasaden till Elbphilharmonie till en projektionsyta för en unik ljuspresentation. Musiken som spelades i storsalen blev omgjord till färger och former som projicerades på byggnaden. Beundrat av tusentals åskådare strålade Elbphilharmonie som ett nytt landmärke framför den imponerande kulissen av staden och hamnen. Mer information under www.elbphilharmonie.com.